شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
علوم انسانی و حقوق
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@hljr.ir
بررسی کارکردهای رسانههای جمعی در تحقق عدالت اجتماعی با رویکرد ساخت آینده
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 71 - 85
1 دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته آیندهپژوهی، دانشکده حضرت ولیعصر(عج)، دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران، ایران.
چکیده :
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش کارکردهای مختلف رسانه های جمعی در تحقق عدالت اجتماعی در جامعه و نهادینه سازی آن با رویکرد ساخت آینده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و ماحصل بررسی مقالات و تحلیل محتوای کیفی بوده که بر اساس تحلیل اسنادی متون و دیدگاههای موجود، به بررسی کارکردهای مختلف رسانه های جمعی با رویکرد ساخت آینده در تحقق عدالت اجتماعی می پردازد. یافتهها: این پژوهش با مرور اسناد، به این پاسخ دست یافت که رسانهها بر اساس مأموریت کارکردگرای خود، در سه سطح تأثیر با مخاطبان خود مواجه میشود، مرحله اول آگاهی بخشی و حمایت آموزشی که از آن به کارکرد حمایتی یاد میشود. مرحله دوم، ارشاد و راهنماییهایی که منجر به ملکه سازی رفتار میشود و از آن به کارکرد ارشادی نام برده می شود و مرحله سوم، نظارت بر رفتار و اعمال برای اجرای صحیح آن موضوع که کارکرد نظارتی نام دارد. نتیجهگیری: رسانهها میتوانند از طریق آموزش مفاهیم و راهکارها و نتایج تحقق عدالت در جامعه به مردم، راهنمایی و ارشاد مخاطبان جهت ملکه سازی مفهوم عدالت در اذهان و نظارت بر اعمال مخاطبان خود برای اجرای صحیح راهکارهای عدالت در جامعه بر تحقق این مهم در جامعه و ساخت آینده بر اساس این معیارها اقدام کنند.
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش کارکردهای مختلف رسانه های جمعی در تحقق عدالت اجتماعی در جامعه و نهادینه سازی آن با رویکرد ساخت آینده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و ماحصل بررسی مقالات و تحلیل محتوای کیفی بوده که بر اساس تحلیل اسنادی متون و دیدگاههای موجود، به بررسی کارکردهای مختلف رسانه های جمعی با رویکرد ساخت آینده در تحقق عدالت اجتماعی می پردازد. یافتهها: این پژوهش با مرور اسناد، به این پاسخ دست یافت که رسانهها بر اساس مأموریت کارکردگرای خود، در سه سطح تأثیر با مخاطبان خود مواجه میشود، مرحله اول آگاهی بخشی و حمایت آموزشی که از آن به کارکرد حمایتی یاد میشود. مرحله دوم، ارشاد و راهنماییهایی که منجر به ملکه سازی رفتار میشود و از آن به کارکرد ارشادی نام برده می شود و مرحله سوم، نظارت بر رفتار و اعمال برای اجرای صحیح آن موضوع که کارکرد نظارتی نام دارد. نتیجهگیری: رسانهها میتوانند از طریق آموزش مفاهیم و راهکارها و نتایج تحقق عدالت در جامعه به مردم، راهنمایی و ارشاد مخاطبان جهت ملکه سازی مفهوم عدالت در اذهان و نظارت بر اعمال مخاطبان خود برای اجرای صحیح راهکارهای عدالت در جامعه بر تحقق این مهم در جامعه و ساخت آینده بر اساس این معیارها اقدام کنند.
کلمات کلیدی :
رسانه های جمعی، عدالت، علوم اجتماعی، حمایت، ارشاد، نظارت، ساخت آینده.
رسانه های جمعی، عدالت، علوم اجتماعی، حمایت، ارشاد، نظارت، ساخت آینده.