بررسی تاریخچه تاسیس دانشکده وزارت امور خارجه (پس از انقلاب اسلامی )
دوره 2، شماره 1، 1404، صفحات 250 - 259
نویسندگان : امید کفاشی* 1
1- معلم و استاد دانشگاه آزاد
چکیده :
دانشکده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی ضرورت بازآفرینی ساختارهای آموزشی و حرفه‌ای دستگاه سیاست خارجی، با هدف تربیت دیپلماتانی متخصص و متعهد تأسیس شد. شکل‌گیری این دانشکده پاسخی به نیاز نظام جدید برای ایجاد بدنه‌ای کارآمد از کارشناسان سیاست خارجی بود که بتوانند در چارچوب اصول انقلاب، روابط بین‌المللی کشور را سامان‌دهی و تقویت کنند. این نهاد ابتدا در قالب مرکز آموزش‌های تخصصی وزارت خارجه فعالیت خود را آغاز کرد و سپس با توسعه ساختارهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی، به دانشکده مستقل تبدیل شد. برنامه‌های آموزشی آن با تمرکز بر رشته‌هایی همچون روابط بین‌الملل، حقوق بین‌الملل، مطالعات منطقه‌ای و مهارت‌های دیپلماسی طراحی شد. تحولاتی نظیر حرفه‌ای‌سازی دیپلماسی، نیاز به ارتقای مهارت‌های کارشناسی، و همگامی با تغییرات محیط بین‌المللی در دهه‌های پس از انقلاب، به توسعه و تکامل این دانشکده کمک کرد و جایگاه آن را به‌عنوان نهاد اصلی تربیت نیروی انسانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تثبیت نمود.